jmodels.net

Web de modelismo / Air, land & sea modeling site

SAAB 17 [Marivox 1/72]

HISTORIA – HISTORY: SAAB B-17

REFERENCIA – KIT REFERENCE: Marivox Nº 3


MATERIAL Y PIEZAS
MEDIA & PARTS:

  • Plástico inyectado (91 piezas), plástico transparente (7 piezas).
  • Injected plastic (91 parts), clear plastic (7 parts).

CALCAS – DECALS:

  • Hoja de gran tamaño impresa por Techmod. Insignias suecas, danesas, finesas, austriacas y etíopes, distintivos de unidad y numerales. Colores saturados, finas y sin exceso de sobrante.
  • Large sheet printed by Techmod. Swedish, Danish, Finnish, Austrian and Ethiopian markings, unit symbols and codes. Saturated colors, thin and without excess of film.

OPCIONES – OPTIONS:

  • SAAB B 17A. Fuerza Aérea Sueca. Aparato A azul. Swedish AF. Blue A.
  • SAAB B 17A. Fuerza Aérea Sueca. Aparato 35 blanco. Swedish AF. White 35.
  • SAAB B 17A. Fuerza Aérea Sueca. Aparato F amarilla. Swedish AF. Yellow F.
  • SAAB B 17A. Fuerza Aérea Sueca. Aparato I roja. Swedish AF. Red I.
  • SAAB B 17A. Fuerza Aérea Sueca. Remolcador de blancos. Swedish AF. Target tug.
  • SAAB B 17A. Fuerza Aérea Austriaca. Remolcador de blancos. Austrian AF. Target tug.
  • SAAB B 17A. Fuerza Aérea Finlandesa. Remolcador de blancos. Finnish AF. Target tug.
  • SAAB B 17A. Fuerza Aérea Imperial Etíope. Aparato 313 negro. Imperial Ethiopian AF. Black 313.
  • SAAB B 17B. Fuerza Aérea Sueca. Aparato 18 blanco. Swedish AF. White 18.
  • SAAB B 17B. Fuerza Aérea Sueca. Aparato 0 azul. Swedish AF. Blue 0.
  • SAAB S 17BS. Fuerza Aérea Sueca. Aparato 77 blanco. Swedish AF. White 77.
  • SAAB B 17C. Fuerza Aérea Sueca. Aparato 6 blanco. Swedish AF. White 6.
  • SAAB B 17C. Fuerza Aérea Sueca. Aparato S roja. Swedish AF. Red S.
  • SAAB B 17C. Fuerza Aérea Sueca. Aparato C roja. Swedish AF. Red C.
  • SAAB B 17C. Fuerza Aérea Sueca. Aparato 10 blanco. Swedish AF. White 10.
  • SAAB B 17C. Fuerza Aérea Danesa. Danish Air Force.

INSTRUCCIONES – INSTRUCTIONS:

  • Doble hoja A4 doblada. Contiene introducción histórica y técnica al avión, diagrama de montaje y perfiles simples para pintar. Colores de Humbrol y XtraColor.
  • Double A4 folded sheet showing a historical and technical introduction to the aircraft, assembly in an exploded view and simple profiles to paint. Paints from Humbrol and XtraColor ranges.

LO MEJOR – THE BEST:

  • Múltiples opciones de montaje y versiones. Piezas transparentes. Calcas.
  • Lots of variants and assembly choices. Clear parts. Decals.

LO PEOR – THE WORST:

  • Paneles poco marcados, especialmente en las alas. Grosor y tamaño de algunas piezas. Faltan estarcidos en las calcas.
  • Shallow engraved panels, especially on wings. Some thick and overscaled parts. Lack of stencils.

VALORACIÓN – CONCLUSION:

  • Maqueta singular y muy completa. Requiere detallado en algunas zonas, pero el esfuerzo puede rendir dividendos. No muy apta para novatos.
  • One-off and very complete kit. Needs some detailing in a few areas, but still can pay a good deal for the effort. Not very suitable for beginners.

Hoy ha aterrizado sobre mi mesa este SAAB B-17 de Marivox, una maqueta de los años 90 compacta como un Volvo. Marivox es una marca extraña, rara como un mirlo blanco, que aparece y se esfuma durante años sin previo aviso. Llevaba una decena de años sin aparecer cuando en 2013 volvió a sacar un par de maquetas, y desde entonces no hemos vuelto a saber de ella, aunque su web sigue funcionando a día de hoy.

La caja contiene tres bastidores grises, un bastidor transparente, una enorme hoja de calcas y las instrucciones. La edición es un auténtico todo en uno, ya que hay piezas para elegir entre todas las versiones del B-17, modelos A, B, C y SB, tanto suecos como foráneos, con ruedas, esquíes o flotadores. En consecuencia, los bastidores incluyen también opciones para el capó, los motores, las hélices y su buje, los escapes y algunas otras piezas menores según el modelo que deseemos montar.

El plástico está mejor moldeado en las piezas grandes que en las pequeñas, algunas de las cuales aparecen claramente sobredimensionadas, como la ametralladora trasera y parece que los capós del motor. El plástico es fino y tiene buena flexibilidad en las alas y el fuselaje y más rígido en otras piezas, como los cubremotores. En este sentido, la maqueta engaña un poco, me da la sensación de que el material es más fácil de trabajar de lo que aparenta a simple vista.

Apenas hay rebabas en algunas piezas y se puede eliminar con facilidad. Marcas sólo veo en el interior de la carlinga, un par de ellas negativas no muy profundas y un rechupe por tapar. Las líneas de paneles son muy finas y negativas, mejor grabadas en el fuselaje y excesivamente tenues en las alas y flotadores. Convendrá repasarlas, especialmente los pequeños registros de las alas.

La carlinga está provista de un suelo que la abarca entera sin panel en la parte posterior. La sección central está elevada sobre el resto y dos pedales ridículos asoman en el extremo delantero. Los asientos son distintos, aunque la posición del delantero queda muy sobreelevada respecto a los pedales y le da un cómico aspecto de trono. Hay también una palanca de control, un panel con instrumentos grabados, una cubierta sobre este y otra pieza cuya función desconozco situada en el centro de la carlinga, acaso una especie de base para la antena de radio. La ametralladora trasera no es del todo mala, pero su tamaño es demasiado grande. Viene provista de una base, una cinta de munición y un contenedor de casquillos de mayor diámetro que los escapes y que va a ser imposible colocar por motivos de espacio. Claramente, el interior hay que refinarlo y reemplazar piezas.

Las mitades del fuselaje están moldeadas sin el capó ni el timón de cola. Hay huecos a cada lado para insertar las ventanillas de observación y uno a cola para la luz de navegación, para la cual hay una pieza transparente. Por dentro no hay detalle de la estructura. En la panza lleva la bodega de bombas cegada con compuertas separadas, aunque lo mejor es pegarlas cerradas, ya que no hay nada que mostrar. Bajo la parte inferior del fuselaje tenemos diversos dispositivos pequeños, como radares y enganches de blancos, que usaremos según la versión. La alineación de las mitades del fuselaje se realiza mediante los tradicionales vástagos de plástico.

Cada versión (A, B y C) tiene su respectivo capó y hay dos motores, uno que semeja el Mercury por sus nueve   cilindros con una sola corona y el que vale para el Piaggio o el Pratt & Whitney con siete y doble corona. Ambos no están mal, pero se pueden detallar un poco para sacarles partido. Los capós están bien panelados y preparados para recibir las diferentes tomas de aire y escapes, de los que también hay dos modelos. Los capós me parecen un poco largos. Una vez pegado el motor en el interior de su capó, este se une al fuselaje mediante un vástago en la parte trasera del motor. Se me ocurre que tal vez haya que acortar este vástago para reducir la longitud de la cubierta del motor. También hay dos hélices finas de buen aspecto y tres tipos de bujes según el modelo que pretendamos hacer.

Las alas vienen en mitades con alerones separados. Los paneles necesitan un repaso, especialmente en las caras superiores y aún más en los registros, que casi ni se notan. Las puntas muestran las luces de navegación en relieve y hay dos piezas transparentes para las luces de aterrizaje. El armamento en los bordes de ataque apenas está representado y hay que rehacerlo. En la cara inferior de las alas hay sendos paneles abiertos y piezas para tapar uno u otro según el modelo. Los vástagos de unión al fuselaje deben rehacerse también porque son muy cortos y no aseguran una unión firme. El empenaje consiste en un timón separado, estabilizadores con elevadores separados y aletas compensadoras verticales para la versión BS (hidroavión). Al igual que en las alas, los vástagos son muy cortos.

El tren de aterrizaje se compone de una pata, los brazos de plegado, la rueda y las tapas, tan características como feas, que también servían de frenos de picado. Las piezas son todas finas y usables, pero las ruedas parecen demasiado grandes y gordas. El tren trasero se compone de una rueda, o esquí en su caso, con puertas para el pozo.

Opcionalmente podemos emplear también esquíes, que me parecen mucho mejores que las ruedas en detalle y definición, o bien dos flotadores despiezados en mitades con timones separados.

Las piezas transparentes son muy buenas, finas y con detalle bien definido en la cubierta de la carlinga. El bastidor lo forman las dos ventanillas del fuselaje, la luz de cola y las de aterrizaje más la cubierta en dos secciones y que, teóricamente al menos, se puede mostrar abierta en su parte trasera. La cubierta también está provista de piezas opcionales, además del mástil de la antena, para la versión remolcadora de blancos.

La hoja de calcas es grande, extensa y está impresa por Techmod. Incluye distintivos para nada menos que 16 aparatos de cinco países, la mayoría suecos. Las calcas muestran colores saturados y no tienen exceso de película. Sólo se echan de menos los pequeños estarcidos, que tanto favorecen el aspecto final del modelo.

Las instrucciones están bien impresas en una doble hoja de tamaño A4 formando cuatro páginas. Incluyen una introducción al avión, un diagrama de montaje único en las páginas centrales, que habrá de ser bien estudiado ya que no muestra secuencias de ensamblaje, y una guía de pintura simplona con perfiles de seis aviones y referencias de pintura de Humbrol y algunas de XtraColor. La parte trasera y los lados de la caja muestran más perfiles hasta totalizar los 16 aviones posibles de representar en esta edición.

Esta maqueta me parece a medio camino entre las de serie limitada y las de tiradas más largas. Tiene zonas mejorables por afinar, pero incluye ciertamente excelentes transparentes y calcas. En conjunto parece una buena base para detallar. La cantidad de opciones de todo tipo no la hacen especialmente recomendable para dubitativos desde luego.

Agradezco a mi amigo Mario Gabás que me hiciese llegar esta maqueta en su día. Fue un descubrimiento.



This Marivox SAAB B-17 has just landed on my desk today. This is a kit from the 1990s as compact as a Volvo car. Marivox is a weird Swedish manufacturer, timid as a rabbit, which sometimes shows and hides for years. They had been missing for ten years until 2013, when they released a couple of kits and again, we have not heard of them since then though their website is still running so far.

The box contains three grey sprues, one clear sprue, a large decal sheet and the instructions. This release is a true all-in-one, as you can choose one among all the B-17 variants (A, B, C and SB) from the Swedish Air Force and foreign versions. You also have a choice for wheels, skis or floats. Consequently, the sprues have parts to cater for all those options and include three different cowlings, optional engines, propellers and spinners, exhausts and other smaller pieces according to the version you wish to build.

Plastic is better molded on larger parts than in the smaller ones, some of them looking clearly overscaled, such as the machine-gun and possibly the cowlings. Plastic is thin and flexible in wings and fuselage, and stiffer in other pieces, as the cowlings. In this sense plastic may be easier to work with than it seems at first sight.

There is only a little flash on some parts but can be cleaned off with ease. I can only see a couple slight negative marks on the cockpit walls and a sink mark that needs filling on one of them. Panel lines are thinly traced, better engraved on the fuselage and too faint on wings and floats. It seems advisable to retrace them, especially the small wing registers.

The cockpit includes a complete floor without a rear bulkhead. The middle section is raised above the crew stations and there are two comical raised pedals on the front edge. The seats are different in size and shape and the front one is too raised above the column and the pedals with a funny aspect of a throne. There is also a control column, a panel with engraved gadgets, a piece to add above this panel and a strange-looking part that may be a kind of antenna base. The rear machine-gun is not too bad, but it is clearly overscaled. It is provided with a separate ammo belt and chute, this being thicker than the exhausts in diameter is impossible to fit inside the cockpit. The interior should be refined and some parts replaced.

The fuselage halves are molded without the cowling and the rudder. There is a hollow panel on both sides to insert the observation windows and a recessed space in the tail for the light (also a clear part). The interior walls are flat, without any detail of the structure. Below the cockpit there is a bomb bay provided with posable doors, but it seems better to glue them closed as there is nothing to show. The fuselage rear section has several optional radars and devices depending on the version. Fuselage alignment is traditional, with pins and holes in both tips.

Each B-17 variant (A, B and C) is provided with a different cowling and there are two different engines too, one of them resembling the British 9-cylinder Bristol Mercury and the other for both the double-row 7-cylinder Piaggio or Pratt & Whitney. The engines are OK, but they can be added some detail to look just fine. Cowlings have nice engraved panels and are shaped to get their corresponding air intakes and  two different sets of exhausts. The cowlings seem a bit too long. Once the engine is attached inside, there is a plastic stem behind the engine to be inserted into the fuselage. Maybe a good solution to shorten the protruding cowling could be to trim this rod. The engines are supplemented with two types of propellers, thin and nicely molded and three different spinners for each B-17 variant.

Wings come in halves with separate ailerons. As said, panels need retracing, especially the upper surfaces and the registers engraved on them. The wingtips have tiny raised navigation lights on both sides and there are clear parts for the landing lights on the leading edges. The guns are badly (and barely) done, so you have to replace them. The bottom halves include a couple of open panels and parts to close one or the other depending on the variant you build. The insertion pins in the wings are too short and should be reworked. The empennage includes a separate rudder, tailplanes with separate elevators and extra vertical fins for the BS (floatplane) variant. As in the wings, the insertion pins are too short.

The landing gear consists of a leg, folding arms, the wheels and the covers, characteristic as well as ugly, which were also used as diving brakes. Parts are all thin and usable, but the wheels are too big and thick, with no detail either in the hubs or on the tread patterns. The rear landing gear consists of a wheel, or skid, with separate doors for the wheel well.

You can also choose to build your model with skis, better detailed and defined than the wheels provided, or with floats, which come in halves with separate pieces for the rudders.

Clear parts are very good, thin and show nice definition on the raised canopy panels. The sprue contains pieces for the fuselage windows, taillight, landing lights plus two canopy sections that, al least in theory, let you show the rear cockpit open. The canopy also has optional plastic pieces, apart from the antenna mast, for the target tug version.

The large decal sheet is printed by Techmod. It shows markings for no less than 16 aircraft from five countries (all the B-17 operators), most of them from the Swedish Air Force. Decals have saturated colors and no excess of carrier film. I only miss some little stencils that could enhance the finished model.

Instructions are correctly printed in a doble A4 sheet comprising four pages. There is an introduction to the aircraft in several languages, an exploded view of the assembly shown in two pages that needs careful study as assembly steps are not numbered, and a pedestrian painting guide showing six aircraft profiles and a list of paints from Humbrol and XtraColor ranges. The back and sides of the box also show some profiles in color to reach the 16 different aircraft you can build in this release.

I think this kit is in between a short-run and a mainstream release. It has areas to improve and refine, but it includes excellent clear parts and decals. Altogether it seems a good base for detailing. The wide range of optional variants and parts do not make it recommendable for shilly-shalliers.

I wish to thank my friend Mario Gabás for sending me the kit some time ago. It was a discovery.

Publicado – Published: 3 / 2020

©www.jmodels.net

A %d blogueros les gusta esto: