HO4S-3 / HAS.7 / H-19 [Italeri 1/72]

Referencia – Kit reference: Italeri 1476

De un vistazo – Quick look

MATERIAL Y PIEZAS
MEDIA & PARTS:

  • Plástico inyectado (60 piezas), plástico transparente (9 piezas).
  • Injected plastic (60 parts), clear plastic (9 parts).

CALCAS – DECALS:

  • Impresas por Cartograf. La hoja incluye escarapelas estadounidenses, británicas y francesas, líneas del fuselaje y marcas de las palas, el panel de instrumentos, matrículas y numerales, así como algunos estarcidos. Aspecto fino y brillante. Buen registro y colores correctamente saturados.
  • Printed by Cartograf. The sheet includes US Navy, British and French markings, fuselage stripes and markings for the propellers, the instrument panel, codes and registers, plus a bunch of stencils. Thin and glossy finish with good registers and correctly saturated colors.

OPCIONES – OPTIONS:

  • Sikorsky HO4S-3. U.S. Coast Guard. GBC St. Petersburg (Florida), 1963.
  • Sikorsky HRS-2. U.S. Marine Corps. HMR-161. Korea, 1953.
  • Westland Whirlwind HAS.7. Royal Navy. Unknown unit, 1960.
  • Sikorsky H-19. ALAT. 2nde Groupe Helicopters. Algeria, 1958.

INSTRUCCIONES – INSTRUCTIONS:

  • Folleto doblado de 10 páginas impreso en color. Contiene un breve resumen histórico sobre el helicóptero, un plano numerado de piezas, 5 secuencias de montaje y 4 páginas de perfiles a color. Los colores se identifican en el código Federal Standard y en el de pinturas acrílicas de Italeri.
  • 10-page folded leaflet printed in color. It shows a historical summary about the helicopter, a numbered parts plan, 5 assembly chapters and 4 pages of profiles in color. Colors are identified in the Federal Standard and Italeri acrylics codes.

LO MEJOR – THE BEST:

  • Molde muy limpio. Sencillez de montaje. Notable detalle externo. Variedad y atractivo de las opciones de acabado.
  • Clean tool. Ease of assembly. Very nice external detail. Varied and attractive painting choices.

LO PEOR – THE WORST:

  • Marcas de eyector internas. Ausencia de motor. Imposibilidad de mostrar las palas plegadas.
  • Pin marks inside the fuselage. Lack of an engine. Propellers cannot be shown folded.

VALORACIÓN – CONCLUSION:

  • Oportuna reaparición de una maqueta largo tiempo sin reeditar. Tiene un interior al menos decente con un notable detalle externo. Incluye por vez primera un Whirlwind británico entre las versiones de pintura.
  • A timely reissue of a kit that has not been around for a long time. It has at least a decent interior with notable external detail. For the first time it includes a British Whirlwind among the paint choices.

La maqueta

Aunque Italeri no lo ha prodigado mucho en el último cuarto de siglo, este H-19 oculto bajo otra denominación es ya un viejo conocido de los aficionados a las “batidoras” en esta escala. La casa italiana lo ha sacado como H-19A, H-19B y en la última reedición había un HO4S-3 canadiense, un H-19D de la ALAT francesa y un HRS-1 de los Marines norteamericanos. De esta forma, esta nueva entrega es parcialmente novedosa en cuanto a las versiones. Revell también hizo una copia de este molde hace mucho tiempo que no ha vuelto a reeditar desde entonces.

La caja contiene dos bastidores de piezas, un bastidor de piezas transparentes, las calcas y las instrucciones. Las piezas están bien moldeadas y carecen de rebabas. Hay marcas de eyector negativas y poco profundas en los lados internos del fuselaje, la parte posterior de los asientos de la cabina de carga, invisibles al pegarlos en su lugar, y la cara interna de la puerta de acceso a esta zona que tampoco se verán, especialmente si optamos por colocarla abierta. El suelo de la cabina de carga también posee algunas pequeñas marcas, pero son disimulables al estar situadas bajo los asientos en su mayoría.

Además de colocar la puerta de acceso a la zona trasera abierta o cerrada, la maqueta tiene varias alternativas para cada versión en forma de pequeñas antenas de diferente tipo y en especial para el Whirlwind británico dos tomas de aire específicas en la parte inferior del morro.

Con casi 70 piezas en total, el montaje de la maqueta no parece nada complicado y tal vez resulte más difícil elegir una de las atractivas libreas que trae esta edición, con opciones que me parecen particularmente bien escogidas.

Como otros helicópteros, el H-19 Chickasaw tuvo muchas denominaciones que llevan a confusión en no pocas ocasiones. La caja nos propone un HO4S-3, denominación de los Guardacostas norteamericanos; un HRS-2, denominación del Cuerpo de Marines; un Westland Whirlwind HAS.7 (H-19 fabricado en Reino Unido con licencia) de la Marina británica empleado en roles antisubmarinos, y un H-19 de la Aviation Légère de l’Armée de Terre francesa.

Carlinga e interior

El suelo de la carlinga y de la cabina de carga es común a las dos zonas internas. La parte delantera cubre el hueco del compartimento del motor, ausente en la maqueta, y está detallado en su lado inferior con algunos conductos y una rejilla de ventilación.

La carlinga está separada en dos partes. Los asientos de los pilotos van unidos a un panel trasero pegado a su vez sobre el extremo del techo de la zona de carga, mientras que el suelo incluye la consola entre los dos puestos con el panel de instrumentos y las palancas de mando separados. Los asientos tienen buenas formas con la base y el respaldo texturizados. La consola central muestra un detalle muy pequeño pero bien definido y la consola del panel de instrumentos no está mal, aunque tiene una pestaña superior que al menos el HO4S-3 no tenía. Los instrumentos son de calca. Por delante del suelo de la carlinga hay un mamparo bien detallado con rejillas. Para completar este habitáculo con los elementos mínimos faltan los pedales y la palanca de control de cabezada.

La cabina de carga dispone de un mamparo trasero detallado y dos bancos a los lados con cuatro y tres asientos respectivamente. Las bases incluyen las patas y tienen el tejido texturizado, al igual que los respaldos que van unidos a sus bastidores. El techo de la cabina es de una pieza y muestra algunas leves marcas de eyector negativas. El lado interno no tiene detalle y la cara superior contiene dos piezas laterales detalladas con acolchado insonorizante que tapan el hueco. Entre ellas encontramos la base del rotor principal con el eje de transmisión aparte.

La pieza transparente del parabrisas incluye el techo de la carlinga y sus ventanillas. La pieza es fina y tiene escasa distorsión en las superficies delanteras. El marco de la estructura me parece correcto, con suficiente relieve y bien definido. El limpiaparabrisas también está detallado en relieve. La pieza va pegada desde afuera, una vez unidas las mitades del fuselaje.

En cambio, todas las ventanillas van pegadas al fuselaje y la carlinga desde adentro. Las piezas son gruesas y están provistas de rebajes en los contornos para adaptarlas a sus huecos. Aunque son bastante transparentes, las superficies no son planas y por ello causan bastante más distorsión que el parabrisas.

Fuselaje

Las mitades del fuselaje están moldeadas sin el brazo de cola, dividido a su vez en dos piezas con el cono inferior integrado en las piezas. Los paneles están grabados con finura y limpieza. Las superficies externas del fuselaje muestran en la parte anterior las rejillas de refrigeración del motor y el depósito de aceite, que tienen un aspecto realista y acorde con la escala. También se aprecian los escalones de embarque, los tapones de relleno de combustible y las plataformas de mantenimiento, todos ellos bien grabados. El carenado del rotor principal tiene otra rejilla de refrigeración en la parte trasera muy bien reproducida. El detalle en relieve nos muestra además las bisagras de la puerta de la bahía del motor y los raíles de la compuerta lateral. La compuerta no tiene apenas detalle externo pero sí trae la ventanilla transparente. La pieza puede colocarse abierta o cerrada, por mucho que el interior no esté muy relleno que digamos.

En piezas separadas la maqueta incluye el torno de rescate bien detallado con el gancho, un asa lateral que sirve de escalón, una antena en la parte inferior y otra carenada sobre el techo de la carlinga que es pertinente sólo en dos de las versiones. También son específicas para el Whirlwind británico la toma frontal y la situada bajo el morro.

Antes de unir las mitades del fuselaje, las instrucciones aconsejan rellenar parte del espacio desocupado por el motor con peso para equilibrar el modelo y también hay que añadir el tubo de escape, muy bien representado con su extremo hueco.

El brazo de cola tiene moldeados la antena VHF y el parachoques trasero. Los estabilizadores y la antena de aleta son elementos aparte. Las superficies del brazo muestran los tirantes laterales y el capotaje de la espina dorsal bien reproducidos.

Rotores y hélices

El eje del rotor principal estará ya montado al unir el fuselaje, por lo cual sólo quedará añadir la cabeza, que está separada en tres piezas superpuestas. La inferior es un soporte anular para las varillas de control moldeadas aparte. Una vez montada la cabeza, se pega sobre una placa anular adicional unida a cuatro brazos de torsión. Obviamente, la complejidad de la cabeza no es ni mucho menos la del rotor real, pero su reproducción es bastante decente al menos.

Italeri tiene la buena costumbre de facilitarnos el trabajo de doblar las palas para simular su pandeo cuando están inmóviles, y así las moldea en los bastidores con la forma apropiada para conseguirlo. Las piezas son finas y están bien detalladas en la base con los empalmes de conexión y las varillas de control. Cada una de ellas va pegada entre las dos placas superiores de la cabeza del rotor. La maqueta sólo permite mostrar las palas desplegadas y por ello creo que Italeri perdió una oportunidad de darle más aliciente a la maqueta.

El rotor de cola está formado por un eje y una pieza adicional con las varillas de control. Ambas van introducidas en un anillo moldeado en el extremo de cola. Las palas están unidas por su base y son bastante finas. Para facilitar el trabajo de pintarlas, Italeri incluye calcas con el color de las palas y las bandas de las puntas para las versiones norteamericanas y la británica, mientras que el aparato francés sólo tiene calcas para las puntas.

Tren de aterrizaje

El tren delantero consta de dos ruedas y dos patas detalladas con las tijeras de torsión. Las ruedas tienen los neumáticos bien marcados y las llantas definidas. Los neumáticos muestran líneas de molde casi imperceptibles que se podrán limpiar con facilidad.

El tren principal tiene los soportes de una pieza e igualmente bien detallados. Incluyen la llanta interna de las ruedas, lo que hace más sencillos colocarlas. Las ruedas poseen llantas detalladas en el exterior y neumáticos bien marcados, con finas líneas de molde también sencillas de eliminar.

Calcas

La hoja, impresa por Cartograf, incluye escarapelas estadounidenses, británicas y francesas, líneas del fuselaje y marcas de las palas, el panel de instrumentos, matrículas y numerales, así como algunos estarcidos. Todas ellas muestran un aspecto fino y brillante, con buen registro y colores saturados.

Instrucciones

Se proporcionan en un folleto doblado de diez páginas impreso en color que contiene un breve resumen histórico sobre el helicóptero, un plano numerado de piezas, cinco secuencias de montaje y cuatro páginas de perfiles a color. Los colores se identifican con la numeración del código Federal Standard y la de la gama de pinturas acrílicas de Italeri.

La primera versión de los Guardacostas norteamericanos presenta un HOS-3, en realidad denominado desde 1962 UH-19F al unificarse las denominaciones de las aeronaves de la Marina con las de la Fuerza Aérea. Luce un esquema de alta visibilidad de dos colores, en lugar del amarillo empleado anteriormente. La segunda alternativa es un aparato del Marine Helicopter Transport Squadron (HMR) 161, creado en enero de 1951, que tuvo una ajetreada participación durante el conflicto de Corea. Esta versión va pintada de azul oscuro (FS 35050). La tercera propuesta es un Westland Whirlwind de la Marina británica también en colores navales de alta visibilidad que actualmente se conserva en el Museo de Newark (Nueva Jersey, EE. UU.). Finalmente, la última es un H-19 de la ALAT francesa pintado de verde oscuro empleado en la guerra de Argelia.

Estas versiones me parecen bien elegidas, tanto por la distinta dificultad para pintarlas como por la variedad de acabados, que son especialmente atractivos en el caso de las libreas navales.

Valoración

La reedición de esta maqueta resulta más que pertinente porque ya hacía bastantes años que no la veíamos. Aunque algunas de las versiones ya habían aparecido anteriormente, esta es la primera ocasión que Italeri incluye una opción para el Westland Whirlwind británico.

El interior no es precisamente exuberante y se echa de menos particularmente el motor y la posibilidad de mostrarlo, aunque sí parece contener al menos los elementos imprescindibles, mientras que el detalle externo me parece bastante bueno, aunque no permite mostrar las palas plegadas. El montaje no debe ser difícil y las versiones de pintura tienen la suficiente variedad para adaptarse a modelistas con diferente nivel de habilidad.

Esperemos que Italeri no tarde tanto en sacar la próxima copia y que esta contenga versiones de más usuarios de este popular helicóptero.◊



The kit

Although Italeri has not reissued the kit much in the last quarter of century, this H-19 hidden under another designation is already well known to chopper fans in this scale. The Italian manufacturer released it before as H-19A, H-19B and the third and last rebox included a Canadian HO4S-3, a French ALAT H-19D and a US Marine HRS-1. Thus, this boxing is the same except for some new versions. Revell also made a copy of this kit a long time ago but has not been reissued since.

The box contains two sprues of parts, a clear sprue, the decals and the instructions. The standard of moulding is quite good and parts are free from blemishes. There are shallow negative ejector marks on the inner fuselage sides, behind the cabin seats and door, invisible when glued in place. The cabin floor also has some small marks, but they can be hidden as are mostly located under the seats.

In addition to placing the cabin door in the open or closed position, the kit has several alternatives for each version in the form of small antennas of different types and two specific air intakes on the nose for the British Whirlwind.

With almost 70 pieces in total, assembly does not seem complicated at all and it may be more difficult to choose one of the attractive liveries this boxing provides, with options that seem particularly well chosen.
Like other helicopters, the H-19 Chickasaw had many names often leading to confusion. The box offers us an HO4S-3, the US Coast Guard designation; an HRS-2, the Marine Corps designation; a Westland Whirlwind HAS.7 (H-19 manufactured in the United Kingdom under license) from the Royal Navy used in anti-submarine roles, and an H-19 belonging to the French Aviation Légère de l’Armée de Terre (ALAT).

Cockpit and interior

The cockpit and cargo cabin floor is common to both internal areas. The front part covers the gap of the engine, which is missing in the kit, and is detailed on the underside with some ducts and a ventilation grille.

The cockpit is separated into two subassemblies. The pilots’ seats are attached to a rear panel glued on the edge of the cabin roof, while the floor includes the console between the two seats with the instrument panel and the control sticks. The seats have good shapes with the seat and backrest simulating the padding texture. The central console shows very small but well-defined detail and the instrument panel console is not bad, although it has an upper tab that at least the HO4S-3 panel did not have. The instruments are provided as decals. Ahead of the cockpit floor there is a well-detailed bulkhead with grilles. To round off detail, Italeri could have included at least the pedals and the pitch control lever.

The cabin features a detailed rear bulkhead and two side benches with four and three seats respectively. The bases include the legs and have textured fabric, as do the backrests which come attached to their frames. The cabin roof is one piece and has some shallow negative marks. The lower internal side has no detail but the upper side contains two side pieces filling the gap moulded with protective padding. Between them we find the main rotor base with a separate drive shaft.

The clear windshield piece includes the cockpit roof and the overhead windows. The piece is thin and has little distortion on the front surfaces. The frame is moulded raised and have good definition as well as the windshield wiper, also included in the piece. The clear windshield / roof is glued from the outside, once the fuselage halves are joined.

In contrast, all the windows are attached to the fuselage and cockpit from the inside. The pieces are thick and have recesses around the edges to fit into the gaps. Although they are quite transparent, the surfaces are not flat and therefore have much more distortion than the windshield.

Fuselage

The fuselage halves are moulded without the tail boom, which is itself split into two pieces including the lower cone fairing. The panels are finely and cleanly engraved. The external surfaces of the fuselage show the engine and oil tank cooling grilles on the front, which look realistic for the scale. The boarding steps, fuel filler caps and engine servicing platforms are also clearly engraved. The main rotor fairing has another nice cooling grille on the rear. Raised detail shows the hinges of the engine bay hatches and the rails of the side door. This has little external detail but does have a clear window. The piece can be placed open or closed, although the interior is not very busy indeed. The kit includes a nice rescue hoist with hook, a side handle used as a step, an antenna on the underside and another fairing on the cockpit roof which is only applicable to some versions. Also specific to the Whirlwind are the fuselage front intake and the one under the nose.

Before joining the fuselage halves, the instructions advise adding some ballast inside the gap left by the engine and also the exhaust pipe, which comes hollowed out.

The tail boom has the VHF antenna and rear bumper moulded on. The stabilisers and an antenna fin are separate pieces. The boom surface shows the side braces and the tail rotor drive fairing nicely rendered.

Rotors and propellers

The main rotor shaft is already in place when the fuselage sides are attached, so you only have to add the rotor head, which is separated into three overlapping pieces. The lower one is the so-called rotating spider holding separate links. Once finished, the rotor head is glued onto the non-rotating spider moulded with four torque links. Obviously, the complexity of the real rotor head has nothing to do with that of the kit, but this looks a fairly decent, if basic, reproduction at least.

As usual, Italeri provides the propellers with sag from the sprues, which makes things easier for the modeller. These parts are thin and well detailed with the connecting joints and the control rods. Each propeller is glued between the two upper rotor head pieces. The kit does not have an alternative for folded propellers and I think Italeri missed an opportunity to give it an extra asset. The tail rotor consists of a shaft and al piece including the control rods. Both are inserted into a moulded ring at the tail end. The propellers are one piece and quite thin. To ease painting, Italeri provides decals in colour for both the blades and the tip stripes for the American and British machines, while the French one has decals only for the tips.

Landing gear

The front landing gear consists of two wheels and two legs detailed with scissor joints. The wheels have well-marked tires and defined rims. The tires show very thin seam lines that can be easily cleaned up.

The main landing gear has one-piece legs that also show sharp detail. They include the inner rim of the wheels, which makes them easier to fit. The wheels have detailed rims on the outside and defined tires, with thin seam lines.

Decals

The sheet, printed by Cartograf, includes American, British and French national markings, fuselage lines, propeller stripes, the instrument panel, registrations and numbers as well as some stencils. All of them have a fine and glossy appearance, with good registration and saturated colors.

Instructions

They come in a ten-page folded leaflet printed in colour containing a historical summary about the helicopter, a numbered parts plan, five main assembly sequences with detailed views of specific assemblies and four pages of profiles in color. Colors are identified with Federal Standard code numbers and paint matches from Italeri acrylic range.

The first finishing choice is for an US Coast Guard HOS-3, actually designated UH-19F from 1962 when the designations of US Navy and Air Force aircraft were unified. It sports a two-colour high-visibility scheme, rather than the overall yellow previously used. The second alternative is an aircraft of Marine Helicopter Transport Squadron (HMR) 161, commissioned in January 1951, which had a busy task in the Korean conflict. This version is painted dark blue (FS 35050). The third alternative is a British Navy Westland Whirlwind also in high visibility naval livery, currently preserved in Newark Museum (New Jersey, USA). Finally, the last is a French ALAT H-19 painted in dark green used in the Algerian war.

I think these versions look particularly well chosen as they cater for different levels of painting skills and have a variety of finishes, which are especially attractive in the case of naval machines.

Conclusion

It is nice that this kit has been reissued again because it had been out of sight for a long while. Although some of the versions are more or less the same as those included in previous boxings, this is the first time that Italeri offers an option for a British Westland Whirlwind.

The interior is not exactly lush and one misses an engine as well as the possibility to show the engine compartment open, but it is true that most of the basic interior detail is there. External detail, however, looks quite nice despite not allowing to build the propeller blades folded. Assembly should not be difficult and the paint versions have enough variety to suit modellers with different skill levels.

Let’s hope Italeri does not take too long to release the next boxing and that it contains decals for more users of this popular helicopter.

Publicado – Published: 2 / 2025

©www.jmodels.net

Crea una web o blog en WordPress.com

Subir ↑